sábado, 11 de enero de 2025

Luis Pérez Barbeito, el “hombre prehistórico”

 

                  Luis Pérez Barbeito con sus ochenta trofeos conquistados como nadador

Se buscaba al intérprete del hombre prehistórico. Lo buscaba una productora alemana de cine. Se trataba de encarnar al hombre de hace 600.000 años en una película. Con tal motivo se ofrecían tres millones de pesetas. Huelga señalar que se había registrado una auténtica avalancha de candidatos de Madrid, Bilbao, Huelva, Sevilla, Almería, Córdoba… Pero el más destacado -estamos en los primeros meses de 1962- era un tal Luis Pérez Barbeito, de Ferrol. Este nombre apareció en toda la prensa nacional junto con otros que mantenían idénticas aspiraciones. Era presentado como técnico submarinista y excelente nadador.

En El Progreso, de Lugo, Ángel Padín, para Agencia Noticias entrevistaba a Luis Pérez Barbeito, de 42 años de edad, casado y sin descendencia. Recuerda que aparecía como técnico naval dedicado a exploraciones y trabajos submarinos. El notable deportista expresaba su esperanza de resultar elegido para doblar al “hombre prehistórico”.  

-Soy muy tranquilo para el cine, tengo muchas facilidades para colocarme delante de las cámaras y una excelente mímica, le dice al periodista. La foto con que se ilustraba la entrevista y que había enviado para que lo tuvieran en cuenta como candidato, iba en un grupo de documentos gráficos en distintas poses que le hizo el fotógrafo ferrolano Manel.

El 7 de febrero de 1962 en El Correo Gallego Marius (Mario Couceiro). Escribía un artículo que titulaba “Luis y el hombre de Kenya”. Decía, entre otras cosas, lo siguiente:

“Es un viejo conocido nuestro. Cuando todavía no le había crecido la barba, dirigía en Baterías un grupo de jóvenes que deseaban llegar a ser émulos de aquel Tarzán que hizo las delicias de chicos y grandes en los años cinematográficos anteriores a 1936. Luis se movía en el agua de nuestra bahía como un delfín. Uno sospechaba, por ejemplo, que si a Luis le diera la real gana, podría irse nadando tranquilamente hasta la costa de Nueva Orleans. No presumía nunca. Quizás en el marco de unos juegos le diese a los neófitos de vez en cuando una caladita en las tranquilas y azules aguas de la ría. A mí, lo confieso, me dio alguna de esas caladas, pero era, desde luego, el pago de mi torpeza para el deporte natatorio. Lo entendí yo así y no le guardaba rencor al amigo. Quien haya conocido bien a Luis Pérez Barbeito seguramente incubó en su ánimo la difusa sospecha de que algún día se hablaría de él como de un hombre excepcional. […] Luis conservó siempre la sonrisa de los 20 años y la mirada viva e inocente de la adolescencia”.

Finalmente, no parece que este ferrolano lograse ser el elegido si tenemos en cuenta que el relato se pierde en el tiempo sin que hubiera arrancado más titulares que los de haber sido uno de los que más posibilidades tuvo.

No obstante, paga la pena tener algún dato más de su condición de extraordinario nadador. En una revista que se confeccionaba en la Empresa Nacional Bazán, número 13, cuarto trimestre de 1959, en la sección de deportes aparece Luis Pérez Barbeito como gran nadador. En el texto se dice lo siguiente: “en el año 1930 tomaba lecciones del nadador americano E. G. Mayer y se sometía a los más disciplinados entrenamientos, subordinando y condicionando, con exigencias casi heroicas, su conducta vital. En poco tiempo realizó un historial deportivo brillantísimo tanto que durante toda una década fue lo suficientemente campeón como para acaparar los mejores y más ambicionados títulos de cuántas competiciones importantes se organizaron dentro del ámbito regional”.

A esa altura, Pérez Barbeito se dedicaba a la enseñanza de su deporte desinteresadamente. La natación era como una suerte de religión. Sus éxitos en este magisterio fueron sonadísimos, hasta tal punto que se puede afirmar que una gran mayoría de los grandes nadadores locales y provinciales deben sus conocimientos a Luis Pérez Barbeito.

En los últimos años extendió sus actividades a la pesca submarina y a las inmersiones con escafandra autónoma. Se sumergía a unos 42 metros de profundidad y llevaba a cabo trabajos en vapores cuyos restos yacían a la entrada de la ría ferrolana y de otras rías.

El nombre de Luis Pérez Barbeito apareció en innumerables ocasiones en los periódicos debido a su participación, a lo largo de muchos años, en incontables competiciones deportivas, incluso en el equipo de waterpolo de la E. N. Bazán. Poseía en sus vitrinas unos ochenta trofeos. Todavía en el año 1955 encontramos una referencia en prensa de una de esas pruebas que decía: “Cabe destacar la actuación del nadador ferrolano que a sus 36 años ha demostrado poseer excelentes facultades y estimular este deporte para que sean más los aficionados que lo practiquen”.

Señalaremos, por último, que en esa época de los años cincuenta del siglo pasado había otro “crack”, Abelardo López, bastante mayor que Barbeito, el de las grandes travesías a nado, que aún practicaba a los sesenta años y que dio su nombre a una tradicional competición.

Parece quedar claro que Ferrol no aportó al “hombre prehistórico” que buscaba la productora alemana, pero sí fue cuna de grandes nadadores, como es el caso de Pérez Barbeito que queda expuesto.

Publicado no Diario de Ferrol, supl. dominical Nordesía, 05-01-2025

 

martes, 7 de enero de 2025

Un só nada pode facer





(Insignia de ouro do Concello de Ferrol, 07-01-2025)

 

Alcalde, alcaldesa, corporacións municipais, autoridades, amigas e amigos

En primeiro lugar quero felicitar aos demais premiados, Cruz Vermella, Colexio Provincial de Médicos, Colexio Oficial de Arquitectos de Galicia e HOAC. Para todos, con agarimo os meus parabéns.

En segundo lugar expresar, pola parte que me toca, como fixeron os anteriores homenaxeados e homenaxeadas, a miña fonda gratitude á Corporación Municipal de Ferrol, que se acordou de min e acreditoume merecente da insignia de ouro en recoñecemento á miña traxectoria profesional.

Nunha das primeiras galas anuais que organizaba Diario de Ferrol, creo que foi o entón alcalde Xaime Bello quen manifestou que polas miñas veas non corría sangue senón tinta dos xornais.

É unha metáfora fermosa que me prezo en lembrar de vez en cando porque representa nin máis nin menos que a vocación periodística que profeso desde moi novo, e que seguirei  a desempeñar mentres as forzas non me fallen.

Con todo, e para evitar confusións, engadirei que na realidade polas miñas veas corre sangue chairego. Os meus proxenitores -meu pai veu destinado a San Xoan de Esmelle como mestre de escola-eran (os dous) dos Vilares de Guitiriz, patria do poeta Díaz Castro a cuxa estirpe hónrome en pertencer. Non herdei, lamentablemente, a sonoridade e beleza lírica da palabra, pero si tratei de facer da mesma unha valiosa ferramenta para, na medida das miñas posibilidades e limitacións, exercer un xornalismo honesto.

Sen saír deste campo quero sinalar que estou convencido de que a posta en marcha de Diario de Ferrol ,que acaba de celebrar o 25 aniversario no ano que rematou, tivo moito que ver con este premio. De modo que, compañeiras e compañeiros, os que emprendestes a diáspora por mor dos efectos daquela crise de 2008 e os que sobrevivides no equipo actual, entre eles a director actual Cristina Rpdríguez Calvo, esta insignia de ouro perténcevos con toda xustiza.

Claro que tamén tivo que ver neste galardón o Club de Prensa de Ferrol que fundamos no ano 1987, imos camiño dos 38 anos de vida. Neste período o Club de Prensa actuou e actúa de auténtico dinamizador da cultura no ámbito local, mantendo intacta a andamiaxe que alumeou o comezo da súa andaina, articulada, como eixos fundamentais, en torno á comunicación escrita, gráfica e oral. FerrolAnalise, Galicia en Foco...

Compañeiros e compañeiras, Xulia Díaz Sixto, presidenta, que, ao longo dos anos, tamén rendichedes o voso concurso ao Club de Prensa de Ferrol, van por vós uns quilates desta insignia de ouro.

Recordar neste momento a periodistas, homes e mulleres, cos que convivín nos xornais polos que transitei e dos que moito aprendín: Ferrol Diario, Faro de Vigo, La Voz de Galicia e Diario de Ferrol, e sempre en Ferrol a pesar de que tiven oportunidade de marchar e promocionarme profesionalmente. Neste contexto, memoria para un esgrevio do xornalismo galego, Juan Ramón Díaz, que xa non está entre nós, que se non tivera a ocorrencia de crer que eu era persoa idónea para por en marcha o Diario de Ferrol, o máis probable é que eu tampouco estaría aquí, recibindo esta insignia de ouro.

E non esquecerei o meu paso polas aulas mindonienses cando era un adolescente. Recordo que un cura dos que nos gobernaba mandoume subir ao púlpito que tíñanos no refectorio, o comedor, para que lera as novas dun xornal que ían salientadas con trazo vermello. Vaite saber si alí, no Seminario de Mondoñedo, factoría cultural e literaria como o definiu Armando Requeixo, universidade no seu tempo das familias economicamente humildes, lendo El Progreso, de Lugo, xermolou á miña paixón polo periodismo.

 Esmelle topónimo con claras resonancias cunqueirianas, fermoso val de prados ríos e muiños, lugar onde eu nacín vai tamén por vós.

Familia e amigas e amigos da chaira luguesa, escuso dicir que ferve en min máis que nunca a vilareguía.

E que dicirlle á miña familia, a familia Castro del Río, fundada no barrio de Canido, aló polos anos sesenta do século pasado, familia que soportou e segue a soportar as circunstancias de ter no seu seo a un marido, pai e avó apaixoado romántico do xornalismo. Grazas, Quérovos, familia.

Non teño dúbida de que a sociedade ferrolá é una sociedade franca, xenerosa e solidaria e hoxe temos aquí unha proba representada pola primeira institución local que agasalla, que homenaxea a entidades e persoas.

Esta sociedade xenerosa e solidaria, de mirada limpa, é a que eu quero seguir pregoando nunha crónica á que lle faltan aínda por escribir algúns capítulos coa miña modesta sinatura.

Remato cun brevísimo fragmento do poema, titulado “Coma brasas”, da autoría do excelso poeta do Vilariño, Xosé Mª Díaz Castro.

Poeta ou non, eu cantarei as cousas

que na soleira de min mesmo agardan.

Alumarei con fachas de palabras,

ancho herdo meu, o mundo que me deron.

 

Grazas, Ferrol!!

 

 

 

 

 

 

domingo, 5 de enero de 2025

Esmelle sempre responde

 

                           Na foto, Miguel Parra, presidente da AdeVV Val de Esmelle, introduce o acto. Na mesa: Man Castro,                                                    Francisco Rodríguez e Paulino Gasalla


A "Biblioteca Germán Castro" de Esmelle, encheu o seu aforo para asistir a presentación do libro "Memoria Histórica de Covas, Esmelle e San Xurxo", que dirixe o profesor Guillermo Llorca -que onte non puido asistir-e que edita "Embora", editorial ferrolá con máis de tres décadas de vida.

O acto foi introducido polo presidente da entidade veciñal, Miguel Parra, que deu a benvida aos membros da mesa, mesa de cor moi esmudiense nesta ocasión, con Paulino Gasalla, gran activista social e cultural, moi vinculado a Esmelle e ao equipo de traballo da propia asociación de veciños e un servidor, que me honro en ser fillo desta localidade.
Francisco Rodríguez, editor, arrancou co turno de palabra dando valor a iniciativa da memoria histórica dos barrios ferroláns, colección que alcanza o noveno volume, e manifestou o esforzo que a propia editora está facer con esta serie desde hai unha década. Paulino Gasalla, que empezou empregándose cunha especie de "fala subdialectal", descubrindo de feito unha linguaxe esmudiense con peso das "xeadas, ("j" en lugar do "g" e outras particularidades) referiuse ao seu traballo centrado nos ríos, muiños e lavadoiros, aportación moi interesante, ben documentada graficamente. 

Finalmente, o que subscribe fixo unha descrición xeral dos contidos do libro e particularmente detívose nos seus traballos, sobre a construción da estrada Ferrol-Cobas, na que se inverteron 78 anos (1850-1928), proceso presidido por unha "eterna" polémica entre faccións políticas no momento de incorporar o proxecto no plan provincial de estradas, controversia que alcanzou con notoriedade aos xornais locais da época "La Monarquía" e "El Correo Gallego". Tamén desenvolvín a grandes trazos a historia do movemento asociativo, marcado pola alianza das parroquias de Cobas, Esmelle e Marmancón, desde o Centro Campesiño de Cultura (1913) ao Club Asociación de Cobas, Esmelle e Marmancón, coñecido co nome de "A Recreativa" dos anos sesenta. Este segundo traballo vai firmado tamén por José López Hermida.
En definitiva, Esmelle estreou o ano 2025 cunha fermosa e concorrida xornada cultural, que non eclipsou nin a "resaca" das festas nin o tempo que empezaba a mudar de signo.

Salientar que a presentación deste volume desfilou por Covas, Ferrol (Exponav), San Xurxo para rematar o roteiro en Esmelle.